Generellt önskar vi alltid så mycket information som möjligt om:
- Vem som upptäckte felet
- När felet upptäcktes
- Vilken entreprenör som eventuellt varit inblandad
- Vilken produkt/leverantör/transportör det gäller
Skicka alltid bilder om det går eftersom en bild säger mer än 1 000 ord och kan underlätta mycket vid hanteringen av ett ärende.
Service på Fiskarhedenvillan når du på:
- Telefon 0243-55 92 14
- Mail service@fiskarhedenvillan.se
- MMS (bild från byggplats): +46(0) 73-012 12 51
Nedan följer en lista på vad som är bra att tänka på per varuslag:
Virke
- Ange dimensionen, t ex 28×70 läkt
- Vid fallande längder – ange löpmeter eller m²
- Vid färdigkapat – ange antal och i vilken längd. När det är beställt färdigkapat.
- Ange om mtrl var skadat vid levererats eller om det saknas helt
- Var det t ex målad ytterpanel? Ange vilken färg.
Invändiga och ytterdörrar
- Ange alltid vilken dörr som är trasig, var den sitter (t ex entré, groventré, garage) eller om det är en innerdörr till vilket rum den ansluter
- Vilken hängning är det (höger eller vänster)? Man anger alltid hängningen utifrån sett.
- Om det är en pardörr anger man vilket dörrblad det gäller, gång eller passiv (vilket blad handtaget sitter i)
- Ange mått på karmar till innerdörrar och var den ska sitta, t ex sovrum 2
Fönster
- Ange var fönstret sitter, vilket rum, och vilken typ av fönster det är. På bygglovsritningen framgår benämningarna. Exempelvis ”Ö 11/13 i sovrum 1”.
- När man reklamerar glaset ska man alltid bifoga det långa numret som står instansat mellan glasen i nederkanten av glaskassetten.
Köksleveransen
- Ange alltid till vilket skåp/låda den skadade luckan/fronten hör till eller vilken stomme som är trasig och hur
- Ta gärna fram köksritningen och ringa in
Salningar & foder
- Ange till vad man saknar salning/foder (dörr eller fönster), invändigt eller utvändigt och om det saknas eller är skadat.
- Infattning. Liknande salning men till öppningar mellan rum där det inte finns dörrar.
Vid transportskador
- Transportskador ska alltid anmälas till transportör inom 7 arbetsdagar efter mottagandet
- När det är anmält görs en servicerapport till Fiskarhedenvillan där man anger det skadenummer som transportören uppger, vi behöver det om vi ska beställa nytt material.
Övrig information
- Ärenden hanteras i turordning
- Ärendets art avgör om eventuell förtur (prio. 1-3)
- Serviceavdelningen sköter återkoppling till agent, snickare och kund. I servicerapporten anger Ni vilken vi ska återkoppla till.
- Alla överenskommelser mellan agent/kund/snickare och serviceavdelningen dokumenteras.
- Alla eventuella extra kostnader (extra arbeten, mtrl som köpes på plats osv.) måste godkännas i förväg av serviceavdelningen och styrkas med kvitton för att kunna krediteras.
- Konstruktionsfel löses av serviceavdelningen tillsammans med konstruktör.
- Vid leverans av material: Checka av så att inget är skadat/trasigt. Öppna kartonger och emballage. Anmäl direkt om skada upptäcks. Uppmana kund att vara uppmärksam.