Villazero får pris för branschsamarbete!

för 2 år sedan

Vid den årliga Gar-bo-dagen delar försäkringsbolaget Gar-bo ut pris i tre kategorier. I år fick projektet Villazero ta emot utmärkelsen Årets Branschsamarbete 2021.

– Det är enormt hedrande att få det här priset, det betyder jättemycket för oss. Det känns extra roligt att få uppmärksamhet för just branschsamarbete eftersom det är samarbetet som har möjliggjort det här projektet, säger Gabriella Hagman vd på Mondo Arkitekter.

Motiveringen till priset löd: Årets branschsamarbete 2021 tilldelas Fiskarhedenvillan AB, Structur Byggteknik och Mondo Arkitekter för projektet Villazero. Projektet har präglats av framtidsanda med innovativa lösningar och hållbara materialval. Med en vision om att påverka och sprida lärandeprocessen i hela byggbranschen bygger aktörerna för en hållbar framtid med framåtanda, kunskapsutbyten och ett gemensamt mål om att bygga Sveriges första koldioxidneutrala småhus.

– Vårt samarbete har fungerat jättebra och det har varit en förutsättning. Utan samarbetet hade vi inte kunnat utveckla det som vi har gjort. Vi har lärt oss massor. Trots att vi kommer från olika företag med olika kunder så har vi kunnat samarbeta på ett jättebra sätt. Det har varit fantastiskt roligt, tycker Kristina Hansen, vd på Structor Byggteknik Dalarna.

Villazero är en koldioxidneutral villa som byggts av nästintill enbart kvinnor. Projektets syfte har varit att testa nya material och metoder för att bygga på ett hållbart sätt, men också att lyfta jämställdheten i byggbranschen.

– Det här projektet har varit otroligt lärorikt och vi ser verkligen fram emot att ta med oss de här lärdomarna ut i vår vanliga produktion, säger Gunnar Jönsson, vd på Fiskarhedenvillan.

Det finns inga nyheter som matchar valt filter…